fries scheepvaart museum
Actueel
17 april: vrouwen van het friese verzet

Ze waren koerierster, pilotenhelpster of spionne. In de Tweede Wereldoorlog speelden tientallen vrouwen een rol in het Friese verzet. In zijn boek Vrouwen van het Friese verzet: gevecht op vele fronten, portretteert Hessel de Walle 32 van hen.

Wie waren deze strijdbare vrouwen? Hoe verging het hen in de oorlog, maar ook in de periode ervoor en erna? Kom op woensdag 17 april naar de lezing van Hessel de Walle. Start lezing 19.30 uur, inloop vanaf 19.00 uur. Entree €7,50, museumkaart en ledenpas gratis entree. Graag vooraf even aanmelden via balie@friesscheepvaartmuseum.nl

20 april: VIP-tour

Hoe zou meesterschilder Johannes Vermeer de Friese elf steden van nu geschilderd hebben? Kunstenaars Gabriëlle Westra en Randolph Algera nemen je op zaterdag 20 april mee op een geheel verzorgde VIP-tour in Sneek en IJlst, over hun kunst- en mienskipsproject Fr11slân door de ogen van Vermeer.

Gezicht op IJlst - Randolph Algera>>

sporen van oorlog en verzet

Sporen van Oorlog en Verzet is een wandeling door de binnenstad van Sneek. Je loopt langs herdenkingspunten en historische plekken, waar tijdens de Tweede Wereldoorlog bijzondere gebeurtenissen plaatsvonden. Zoals de Waag, op de foto te zien als ruïne, nadat de Duitsers het pand bij hun vertrek in brand hadden gestoken.

Een ervaren gids vertelt over het verzet, de Joodse inwoners en onderduikers en over de Sneeker Bloednacht.

Op zondag 28 april om 15.00 uur en op woensdag 1 mei om 19.30 uur kun je aan deze wandeling deelnemen. Het duurt ongeveer anderhalf uur en kost € 5,50 per persoon. Graag aanmelden via balie@friesscheepvaartmuseum.nl.

De wandeling Sporen van oorlog en verzet is in de periode van 15 april t/m 15 mei ook te boeken voor groepen van minimaal 4 deelnemers. Graag 5 dagen voor de gewenste datum aanvragen bij boekingen@friesscheepvaartmuseum.nl.

meivakantie 2024: ben jij een redder op zee?

Kun jij blijven staan als het stormt? En hoe praat je met elkaar aan boord op een woeste zee? In het Fries Scheepvaart Museum kun je deze meivakantie testen of je geschikt bent als redder op zee. De redders van de KNRM helpen namelijk al 200 jaar mensen in nood op het water. En daarvoor moet je stevig in je schoenen staan, want het is soms superspannend!

Aan de hand van een werkblad bezoek je de expositie Redders op zee. Daar zie je echte KNRM’ers, hun reddingstations en de boten waar ze op varen. Zelf ga je onder andere reddingboei-werpen, een gigantisch reddingvlot inspecteren, en proberen een reddingpak binnen twee minuten aan te trekken. Durf jij het aan om redder te worden?

Het werkblad voor kinderen bij Redders op zee is de hele meivakantie gratis verkrijgbaar (20 april t/m 12 mei). Reserveren is niet nodig. Let op: Op Koningsdag en Hemelvaartsdag is het museum gesloten.

t/m 30 juni: redders op zee - 200 jaar knrm

Voor de honderdduizenden watersporters die zich ieder jaar op het Friese water begeven, is er altijd hulp beschikbaar dankzij de vrijwilligers van de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM). In de tentoonstelling Redders op zee brengt het Fries Scheepvaart Museum een ode aan deze vrijwilligers.

Je ziet indringende portretten van de vrijwilligers in woord en beeld, scheepsmodellen van Fries reddingboten door de jaren heen en haarscherpe foto’s van de reddingstations in het Friese kustlandschap. Dichter Abe de Vries werpt een poëtische blik de rol van redders op het water.

Als bezoeker kun je zelf ook ontdekken of er een redder in je schuilt. Cabaretier en beslisbomenmaker Katinka Polderman loodst je op humoristische wijze naar het antwoord.

Redders op zee is van 9 maart t/m 30 juni te zien in het Fries Scheepvaart Museum.

t/m 5 mei: fr11slan door de ogen van vermeer

De schilderijen van Johannes Vermeer vormden voor kunstenaars Gabriëlle Westra en Randolph Algera de inspiratie voor hun nieuwste kunst- en mienskipsproject. Van alle elf Friese steden maakten ze een schilderij: Randolph maakte stadsgezichten van genomineerde buurten, Gabriëlle portretteerde markante inwoners.

Overal komt het verlangen naar verbinding naar voren. Zo staat op het stadsgezicht van IJlst een zeppelin met een trein eronder, verwijzend naar de Lelylijn – de snelle treinverbinding naar de het westen. En in Sneek is de van oorsprong Indiase Balwinder geportretteerd, die in het door haar opgerichte vrouwencentrum verschillende culturen met elkaar in contact brengt.

Hoewel helemaal van nu, ademen de doeken ook de sfeer van de Gouden Eeuw. De stijlkamers van het Fries Scheepvaart Museum vormen daarom een prachtig decor voor deze reizende tentoonstelling. Fr11slân door de ogen van Vermeer is hier van 15 maart t/m 5 mei 2024 te zien.